Tennisarmbåge – hjälp!

Tennisarmbåge är ett vanligt problem och du behöver definitivt inte spela tennis för att få det! Kanske sitter du mycket vid en dator, målar, spelar golf eller skruvar med skruvmejsel?
Det som händer är att musklerna som går från din handled och upp till armbågen på armens ovansida (sträckarmuskulaturen) blir överansträngda. Det gör väldigt ont och smärtan hindrar dig i många situationer i vardagen. Det är svårt att skära bröd, hyvla ost, måla, växla när du kör bil o.s.v. Även om du har ont precis vid armbågen är problemet alltså kopplat till hela muskulaturen.

Till att börja med är det bra att vila armen. Ett handledsstöd med skena kan hjälpa dig att hindra sträckarmuskulaturen från att arbeta i onödan – även när du sover. Försök också att ha armbågen så rak som möjligt.  Försök använda dig av ett annat grepp när du gör dina vardagssysslor. Undvik det så kallade ”överhandsgreppet” och arbeta med rak handled. Växla hand ofta och ta täta, korta pauser i det du gör.
Det finns många olika köksredskap med bättre grepp för dig som har ont, t.ex. knivar och osthyvlar med vinklade skaft.

Ett epikondylitbandage kan hjälpa till att minska symptomen. Bandagen är en sorts rem med en liten kudde – en s.k. pelott – som sitter på insidan av bandet. Epikondylitbandaget fungerar på så sätt att pelotten trycker mot muskeln och hindrar belastningen från att ske på ett och samma ställe, d.v.s. det där du är överansträngd. Bandet hjälper muskeln att sprida ut belastningen så att det överansträngda stället avlastas.
Pelotten behöver sitta på exakt rätt plats för att hjälpa och många är osäkra på hur. Här kommer därför en beskrivning!


1. Håll handen rakt framför dig med armbågen sträckt.


2. Knyt handen och böj handleden, med handryggen uppåt. (Alternativt ha handen som vanligt och rör lite på pekfingret och långfingret).


När du gör någon av dessa rörelser ser du att det höjer sig på muskeln uppe på armen, nära armbågen.


4. Mot den högsta punkten av denna höjning skall pelotten sitta. Därefter drar du åt bandet. Det skall sitta åt med ett lätt tryck, men inte klämma åt hårt.


Använd epikondylitbandaget så länge som du känner att det ger bättring. Skulle du uppleva att ditt tillstånd försämras, eller att bandet ger dig obehag skall du naturligtvis ta av det.
En sjukgymnast eller arbetsterapeut kan ge dig bra tips på övningar som stärker och sträcker ut de drabbade musklerna!

Köp epikondylitbandage här!
Köp vinklade knivar här!
Köp vinklad osthyvel här!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

nitton − 15 =