Fyrverkeri mitt inne i butiken! Barn med NPF

Igår hände något underbart inne på HjälpRedan. En helt vanlig NPF-familj myllrade in… (NPF = Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som t.ex. ADHD, Autism m.fl.)
Det är något alldeles särskilt när de här familjerna kommer in i butiken. Barnen provar alla grejer de kan hitta. De pillar, skruvar och pratar. De plingar på den lockande lilla klockan på min disk om och om igen och rullar omkring på mini-scootrarna kors och tvärs. Och jag älskar att låta dem göra det. Det är något befriande över att få lov att vara tillåtande när man själv har varit i så många butiker med sin egen lilla virvelvind och försökt hindra framfarten för att det inte tolereras.
Barn med diagnoser som ADHD och Autism är ofta intensivare än andra barn. De både fokuserar intensivare och tappar fokus lättare än andra. De både vill mer och vägrar mer. Många är de föräldrar till dessa barn som har svettats lite extra i butiken när de försökt handla något samtidigt som barnen plockar ut innehållet ur lådor, hyperpratar med kassörskan eller helt enkelt ”fastnar” och bara inte kan ta sig därifrån.
Jag vill att alla skall känna att inne hos HjälpRedan behöver man inte svettas över sådant. Här är en NPF-tillåtande miljö. Och här löser vi saker.

Då och då är det som om ett vackert nyårsfyrverkeri utbryter mitt i min lilla butik. Och det är så välkommet! 

Se upp för gångstavarna!


Många som känner att de vill ha något att stödja sig på när de är ute och går väljer att använda sig av en eller två gångstavar. Kanske tycker man att det ser lite bättre att gå runt med, i stället för en käpp eller en krycka. Men se upp! Gångstavar är inte ett gånghjälpmedel utan ett träningsredskap. De är inte gjorda för att stödja sig på och inte utformade för att ge stabilitet. Gångstavar kan inge en falsk trygghet.

Välj i stället en käpp! Det finns många fina käppar att välja på så att det känns lite roligare att gå omkring med dem. Kanske vill du matcha din jacka eller din väska med en käpp i liknande färg eller mönster?  Det finns också vikbara käppar så att du lätt kan packa ned den i en väska när du inte behöver den.

Det är viktigt att en käpp har rätt längd. Annars kan du få en sned ställning när du går och detta kan orsaka problem med t.ex. ryggen.
Men hur vet man då vilken längd käppen skall ha?
Käppens handtag skall gå till din handled. Det provar du ut genom att stå – med skorna på – och låta armarna hänga avslappnat längs sidorna. Be någon hjälpa dig att placera käppen intill dig och kontrollera att handtaget slutar precis där din handled är. De flesta käppar är ställbara så att det lätt går att ordna rätt längd för dig. Skulle det vara så att du behöver en käpp som är kortare än vad den ställbara käppen är på sitt kortaste läge går det att kapa en bit på käppen längst ner. Man tar då av doppskon, kapar käppen till rätt längd och sätter på doppskon igen.
En käpp som inte är ställbar kan t.ex. vara en träkäpp, och denna sågar man lämpligast till rätt längd.

När du köper en käpp hos HjälpRedan hjälper jag dig att få rätt längd på den. Beställer du via webbshopen och vill ha käppen kapad är det bara att meddela detta när du beställer. Observera dock att en käpp som kapats inte omfattas av bytesrätten!
Har du redan en käpp hemma som du behöver hjälp med att ställa in är det bara att komma in till butiken så ordnar jag det åt dig kostnadsfritt.

Köp käppar här

Tennisarmbåge – hjälp!

Tennisarmbåge är ett vanligt problem och du behöver definitivt inte spela tennis för att få det! Kanske sitter du mycket vid en dator, målar, spelar golf eller skruvar med skruvmejsel?
Det som händer är att musklerna som går från din handled och upp till armbågen på armens ovansida (sträckarmuskulaturen) blir överansträngda. Det gör väldigt ont och smärtan hindrar dig i många situationer i vardagen. Det är svårt att skära bröd, hyvla ost, måla, växla när du kör bil o.s.v. Även om du har ont precis vid armbågen är problemet alltså kopplat till hela muskulaturen.

Till att börja med är det bra att vila armen. Ett handledsstöd med skena kan hjälpa dig att hindra sträckarmuskulaturen från att arbeta i onödan – även när du sover. Försök också att ha armbågen så rak som möjligt.  Försök använda dig av ett annat grepp när du gör dina vardagssysslor. Undvik det så kallade ”överhandsgreppet” och arbeta med rak handled. Växla hand ofta och ta täta, korta pauser i det du gör.
Det finns många olika köksredskap med bättre grepp för dig som har ont, t.ex. knivar och osthyvlar med vinklade skaft.

Ett epikondylitbandage kan hjälpa till att minska symptomen. Bandagen är en sorts rem med en liten kudde – en s.k. pelott – som sitter på insidan av bandet. Epikondylitbandaget fungerar på så sätt att pelotten trycker mot muskeln och hindrar belastningen från att ske på ett och samma ställe, d.v.s. det där du är överansträngd. Bandet hjälper muskeln att sprida ut belastningen så att det överansträngda stället avlastas.
Pelotten behöver sitta på exakt rätt plats för att hjälpa och många är osäkra på hur. Här kommer därför en beskrivning!


1. Håll handen rakt framför dig med armbågen sträckt.


2. Knyt handen och böj handleden, med handryggen uppåt. (Alternativt ha handen som vanligt och rör lite på pekfingret och långfingret).


När du gör någon av dessa rörelser ser du att det höjer sig på muskeln uppe på armen, nära armbågen.


4. Mot den högsta punkten av denna höjning skall pelotten sitta. Därefter drar du åt bandet. Det skall sitta åt med ett lätt tryck, men inte klämma åt hårt.


Använd epikondylitbandaget så länge som du känner att det ger bättring. Skulle du uppleva att ditt tillstånd försämras, eller att bandet ger dig obehag skall du naturligtvis ta av det.
En sjukgymnast eller arbetsterapeut kan ge dig bra tips på övningar som stärker och sträcker ut de drabbade musklerna!

Köp epikondylitbandage här!
Köp vinklade knivar här!
Köp vinklad osthyvel här!

Penngrepp – hur gör man?

Ett penngrepp kan vara lösningen för dig som har svårt att hålla i pennan när du skriver. Svårigheter att hålla pennan kan t.ex. bero på nedsatt finmotorik eller försvagad muskulatur. Men det kan också vara av andra orsaker som du behöver ta hjälp av den här finurliga lilla saken.
Men hur sjutton använder man den? Många står och fingrar på dessa i butiken och undrar över detta. Åt vilket håll skall de sitta? Funkar de till både höger – och vänsterhänta? Här kommer svar!

För det första skall den smala delen av penngreppet vara nedåt. Du trär på det mjuka, flexibla greppet på pennan. Om du tittar noga på greppet finns en markering som kan vara ganska svår att upptäcka. Här har jag ringat in markeringen R som står för Right. Det är denna du skall titta efter om du är HÖGERHÄNT. Markeringen visar på vilken sida av greppet som din tumme skall vara. Placera tummen på den sida där bokstaven R finns och du känner ganska snabbt att de andra fingrarna lägger sig bekvämt om greppet.

Är du VÄNSTERHÄNT skall du i stället titta efter markeringen L som visar på vilken sida din tumme skall vara. Placera tummen på den sida där bokstaven L finns och du känner ganska snabbt att de andra fingrarna lägger sig bekvämt om greppet.

Nu är det bara att skriva!
Det finns många olika sorters penngrepp. Till exempel finns penngrepp i form av en trekant och penngrepp som hindrar fingrarna från att överkorsas. Det finns också särskilda sorters pennor som hjälper dig att få rätt penngrepp och avlastar fingrar och händer, t.ex. ”PenAgain”.
Är det väldigt svårt att få tillräckligt med tryck på kulspetspennan för att få fram bläcket kan reumatikerpennan vara ett alternativ. Det är en lätt, lite tjockare penna som ger i från sig bläcket vid minimalt tryck.

Köp Penngrepp och Specialpennor här

Hållningsväst – vilken skall man välja?

Många efterfrågar en hållningsväst. Dålig hållning har många av oss och en hållningsväst kan vara en god hjälp på vägen. Men vilken skall man välja? Ofta ser man reklam för små och enkla västar som fungerar lite grand som ett band, format som en åtta. Man trär det över axlarna och så vips har man bra hållning! Eller?

Riktigt så enkelt är det förstås inte. Har du bra stabilitet i rygg och bål kan den här typen av hållningsväst fungera riktigt bra. Den korrigerar inte din hållning och ger inte heller något stöd åt ryggen utan fungerar som en påminnelse. När du tenderar att kröka dig framåt drar banden åt vid axlarna och påminner dig om att räta på ryggen och dra bak axlarna. Har du svag rygg och bål är denna variant av hållningsväst däremot inte optimal. När axlarna dras bak utan att få tillräckligt stöd av rygg och bålmuskulaturen kan du i stället hamna i en felaktig position och få problem med ryggen.
Vid svagare rygg och bålmuskulatur är det därför bra att välja en hållningsväst som även ger stöd åt ryggen och hjälper din kropp att hålla upp musklerna korrekt hela vägen. En sådan väst kan också kallas för hållningsbandage och är lite bökigare att sätta på och ha på sig då den täcker ryggen och även fäster med ett band under bröstkorgen.
Oavsett vilken hållningsväst du väljer är det viktigt att du mäter och prövar ut din väst så att den har rätt storlek och att du vet att du kan sätta på dig den så att du verkligen kommer att använda den.

HjälpRedan säljer Mediroyals hållningsbandage som ger bra stöd åt ryggen samtidigt som axlarna får hjälp att dras bakåt. Västen skall användas i max 4 timmar åt gången. Det är ju inte meningen att kroppen skall tro att den slipper jobba – utan snarare skall västen hjälpa kroppen att hitta rätt position även utan väst. I början när du använder västen kan du få lite träningsvärk. Det är helt i sin ordning och går över efter några dagar.

Köp västen här.

Ny blogg!

Välkommen till HjälpRedans blogg!
Är du hjälpmedelsanvändare av något slag, som personal eller som anhörig så hoppas jag att du kommer att tycka att den här bloggen är intressant! Som ägare av en Hjälpmedelsbutik möter jag dagligen människor som på olika sätt behöver smarta saker som underlättar i vardagen. Jag får kunskap om era behov och önskemål. Genom samarbetspartners får jag information om produkter och lösningar av många olika slag. Eftersom jag själv är hjälpmedelsanvändare som anhörig möter jag också ständigt utmaningar i vardagen. Jag driver en annan blogg sedan fyra år tillbaka och nu är det dags för en till: HjälpRedans egen blogg! Jag ser fram emot att dyka ner bland alla möjliga händelser, produkter och tips för alla som kommer i kontakt med hjälpmedel av olika slag!